<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="0.92">
<channel>
	<title>Voedingsnieuws</title>
	<link>http://www.voedingsnieuws.com</link>
	<description></description>
	<lastBuildDate>Tue, 20 Jul 2010 09:14:52 +0000</lastBuildDate>
	<docs>http://backend.userland.com/rss092</docs>
	<language>en</language>
	<!-- generator="WordPress/3.0" -->

	<item>
		<title>Is melk van koeien die grazen gezonder?</title>
		<description><![CDATA[Een nieuwe studie laat zien dat er een associatie is met CLA een transvetzuur in zuivelproducten en verlaagde kans op een hartaanval. Het lijkt erop dat melk van koeien die in de wei grazen gezondere melk hebben dan koeien die granen en mais eten, zoals vaak in Amerika gebeurt.
Hieronder het Engelse artikel.
Reuters, Lynne Peeples, May 28, 2010
If milk does the heart good, it might do the heart better if it comes from dairy cows grazed on grass instead of on feedlots, according to a new study.
Liesbeth A Smit, Ana Baylin, ...]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2010/07/is-melk-van-koeien-die-grazen-gezonder/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Van computeren krijg je trek in zoetigheid</title>
		<description><![CDATA[Een nieuwe studie die werd gepresenteerd op de Obesitas conferentie in Stockholm liet zien dat het stilzitten achter computer of tv de trek in zoetigheid verhoogd in vergelijking met iemand die niks doet. Proefpersonen aten meer dan 200kcal meer dan de controlegroep.
Hieronder het Engelse artikel.
Excessive work on a computer, including staring at the screen for a long time, creates a craving for sweet treats like chocolate and biscuits.
The mental stress of computer work triggers changes in blood sugar and hormone levels that trick the brain into thinking it has worked ...]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2010/07/van-computeren-krijg-je-trek-in-zoetigheid/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Natuurlijk transvet slecht voor cholesterol</title>
		<description><![CDATA[Transvet uit zuivel ook ongunstig voor cholesterol
Ongunstige effecten van transvet op cholesterolgehaltes
Onderzoekers van de Vrije Universiteit, gefinancierd door de KNAW en de Nederlandse Hartstichting, hebben aangetoond dat ook natuurlijk transvet negatieve effecten heeft op de cholesterolgehaltes in het bloed. Transvet uit melk en vlees verhoogt het “slechte” LDL-cholesterol en verlaagt het “goede” HDL-cholesterol.
Volle melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten kleine hoeveelheden transvet. Tot nu toe werd gedacht dat dit natuurlijke transvet niet schadelijk was, ja zelfs gezond. Eén specifiek transvet uit melk, het zogenaamde geconjugeerde linolzuur of CLA, wordt ...]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2010/04/natuurlijk-transvet-slecht-voor-cholesterol/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Veel Minder Eten om een Beetje af te Vallen</title>
		<description><![CDATA[7 Januari 2010 NRC Handelsblad
Voedingshoogleraren Katan en Ludwig ontmaskeren de mythe van de kleine beetjes  Klinkt mooi: elke dag een beetje minder eten en de extra kilo&#8217;s gaan er weer af. Maar het is anders, want je bent ook niet dik geworden van die kleine beetjes.
Wie dik wil worden, moet veel meer eten dan de meeste leerboeken voorrekenen. Dat schrijven voedingshoogleraar Martijn Katan en zijn Amerikaanse collega David Ludwig in een commentaar in het onlangs verschenen Journal of the American Medical Association.  ,,Dat is misschien een prettige boodschap&#8221;, ...]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2010/01/veel-minder-eten-om-een-beetje-af-te-vallen/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Traditionele Koekjesverkoop in Amerikaanse Scholen Getroffen door Voedingsregelgeving</title>
		<description><![CDATA[The New York Times, 9 November 2008
De traditionele verkoop van koek en gebak op Amerikaanse scholen voor een goed doel is zeldzaam geworden in Californie. De nieuwe wetgeving rondom wat scholen hun studenten mogen voorschotelen doet de verkoop de das om. Snacks die worden verkocht op de scholen mogen sinds Juli 2007 niet meer dan 35 procent van het gewicht in suiker bevatten, en niet meer dan 35 energieprocent aan vet hebben waarvan slechts 10 procent aan verzadigd vet.
]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2009/11/traditionele-koekjesverkoop-in-amerikaanse-scholen-getroffen-door-voedingsregelgeving/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Studie: Verbod op Fast Food TV Reclame Kan Overgewicht bij Kinderen Voorkomen</title>
		<description><![CDATA[Associated Press, 20 November 2008
Minder reclame over ongezond eten kan een significant effect hebben op overgewicht bij kinderen, volgens een studie die de effecten van fast food reclames op TV heeft gemeten. Het aantal kinderen met obesitas zou met 14 tot 18 procent kunnen worden verlaagd als deze reclames worden verboden.
]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2009/11/studie-verbod-op-fast-food-tv-reclame-kan-overgewicht-bij-kinderen-voorkomen/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Vitaminen Toch Niet Zo Gezond?</title>
		<description><![CDATA[

The New York Times, Blog, 20 November 2008
Deze week zijn er talloze berichten uitgebracht die erop wijzen dat (overmatige) consumptie van vitamine supplementen geen effect hebben op het ontstaan van kanker, hartziekten en prostaat kanker. Sterker nog: Vitamines E en A zouden zelfs het risico op overlijden vergroten. Deze blog van Tara Parker-Pope vat de onderzoeken samen.
]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2009/11/vitaminen-toch-niet-zo-gezond/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Mais, Het Geheime Ingredient van Fast Food in de US</title>
		<description><![CDATA[Time.com, 14 November 2008
Fast food ketens zijn slecht in vertellen waar hun ingrediënten vandaan komen. Wat blijkt nu? Het meerendeel van al het fast food vlees is terug te traceren naar mais. In Amerika wordt mais gesubsidieerd (lees ook: Farm Bill) en daarom wordt het zelfs aan koeien gegeven, zodat het in de hamburgers terecht komt. Een quote van de onderzoeker: ”If you go and sit in one of these restaurants for several hours or if you visit a lot of them, there&#8217;s just kind of a real aura of misery and ...]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2009/11/mais-het-geheime-ingredient-van-fast-food-in-de-us/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Voedingsindustrie Heeft Zijn Hand in Voedingswetenschap</title>
		<description><![CDATA[The Philadelphia Inquirer, 25 November, 2008
Als je denkt dat sinaasappelsap een verkoudheid voorkomt of geneest, dan heb je de macht (lees:geld) van de voedingsindustrie gezien. In de Verenigde Staten, maar ook in Nederland worden regelmatig wetenschappers betaald om een bepaalde boodschap uit te dragen, zoals dat vitamine C uit sinaasappelsap helpt tegen verkoudheid — wat door de wetenschappers nooit is bewezen. Dit spekt de portemonnee van de voedingsindustrie en de betrokken wetenschapper en zorgt ervoor dat de verwarring rondom voeding alleen maar groter wordt (lees ook: Eerlijk).
]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2009/11/voedingsindustrie-heeft-zijn-hand-in-voedingswetenschap/</link>
			</item>
	<item>
		<title>Waarom Amerikanen Zo Dik Zijn Geworden</title>
		<description><![CDATA[Time.com, 1 November, 2008
Een artikel over hoe Amerika zo dik is geworden. Het is nauwelijks een geheim dat de Amerikaanse kinderen dik zijn. In het tijdperk van de halve liters cola, de dubbele hamburgers en de vetmakende Starbucks Frappucino produceren voedingsbedrijven genoeg om elke Amerikaan van 3800 kcal per dag te voorzien — terwijl je maar 2300 nodig hebt om te overleven. Daarnaast betekent de transformatie van de Amerikaanse huizen naar high-defenition, internet toegankelijke televisietoestellen dat kinderen die thuis komen na een dagje op school zitten, drie uur per dag ...]]></description>
		<link>http://www.voedingsnieuws.com/2009/11/waarom-amerikanen-zo-dik-zijn-geworden/</link>
			</item>
</channel>
</rss>
